Níže nalezneš nejčastěji kladené dotazy studentů ohledně studia. Pokud se Ti nepovedlo najít informace, které potřebuješ, směřuj dotazy na studijní poradce (viz níže) nebo svou studijní referentku.

Případě všechny vnitřní předpisy fakulty najdeš na úřední desce fakulty.

Abys předešel studijním nepříjemnostem, které se Ti mohou stát, doporučujeme Ti pravidelně sledovat Tvou univerzitní poštu, prostudovat si zejména Studijní a zkušební řád MENDELU, sylaby předmětů, dokumenty každého předmětu vložené na Dokumentový server a věnovat pozornost harmonogramu akademického roku PEF MENDELU.

Povinnosti studia

Minimální počet odstudovaných kreditů v 1. semestru je 12. Pokud jich máš méně, můžeš si podat žádost o mimořádný zápis do druhého semestru studia, aby ses vyvaroval ukončení studia (návod jak žádost vyplnit najdeš zde).

Do těchto 12 kreditů se nezapočítávají kredity získané za uznané předměty na základě jiné absolvované části studia nebo certifikátu. Výjimkou jsou předměty uznané ze zahraničního pobytu zprostředkovaného fakultou.

Minimální počet odstudovaných kreditů v součtu za dva po sobě jdoucí semestry je 40. Jestliže jich máš méně, můžeš si podat žádost o mimořádný zápis do dalšího semestru studia, aby ses vyvaroval ukončení studia (návod jak žádost vyplnit najdeš zde).

Do kreditů potřebných pro postup do dalších semestrů se nezapočítávají kredity získané za uznané předměty na základě jiné absolvované části studia nebo certifikátu. Výjimkou jsou předměty uznané ze zahraničního pobytu zprostředkovaného fakultou.

Jakmile získáš alespoň 150 kreditů na bakalářském stupni studia a 90 kreditů na navazujícím magisterském stupni studia, tak už nemusíš splňovat tuto povinnost.

Každý předmět si můžeš zapsat až dvakrát. Pokud se Ti nepovede předmět úspěšně ukončit ani na druhý zápis, tak je možné si požádat o zrušení předmětu ze zápisu (návod jak žádost vyplnit najdeš zde). V případě schválení žádosti se Ti jeden zápis předmětu zruší.

Nic se nemění na tom, že každý zapsaný předmět musíš úspěšně dokončit.

Můžeš si podat žádost o mimořádný zápis do druhého semestru studia, nebo žádost o mimořádný zápis do dalšího semestru studia, aby ses vyvaroval ukončení studia (návod jak žádosti vyplnit najdeš zde). Podání žádosti však neznamená, že Ti bude automaticky schválena, proto studium nepodceňuj.

Jsi povinen mít zapsán minimálně jeden předmět v každém semestru studia. Mysli ale také na to, že musíš splnit minimální počet kreditů pro zápis do dalšího semestru, pokud se Tě tato podmínka stále týká.

Na bakalářském stupni potřebuješ 180 kreditů a na navazujícím magisterském 120. Dále musíš mít splněny všechny podmínky Tvého studijního plánu, abys byl připuštěn ke státní závěrečné zkoušce.

Registrace a zápisy do dalšího semestru

V harmonogramu akademického roku. Najdeš ho v UIS → Portál studenta.

TIP: Vždy se Ti ukazuje harmonogram na aktuální semestr. Pro změnu semestru sjeď dolů a změn si ho ve výběru období.

Registrace předmětů

V období registrace projevuješ zájem o studium předmětů. Registrace také slouží jako “rezervace” místa u kapacitně omezených předmětů, proto nikdy na registraci nezapomínej!

Zápis

Období zápisu slouží k zápisu do dalšího semestru studia. Současně si volíš, nebo-li zapisuješ předměty na další semestr, a tím si i tvoříš osobní rozvrh. Zapsat si můžeš kterýkoli předmět, u kterého splňuješ podmínky pro zápis (kapacita, prerekvizity atd.). Teprve okamžikem zápisu získáváš právo a povinnost předmět studovat.

V tomto období lze předměty nadále dozapisovat nebo rušit ze zápisu. Po provedení e-zápisu pak musíš každou změnu potvrdit.

Změny v zápisu

V období změn zápisů lze předměty i nadále dozapisovat nebo rušit. Rozdíl oproti období zápisu je, že jsi již zapsán do dalšího semestru studia a provádíš pouze změny v zapsaných předmětech nebo ve svém rozvrhu.

Ano, můžeš. Ale pokud jeho prerekvizity, případně další podmínky pro zápis předmětu, nebudeš splňovat v období zápisu, tak si předmět nebudeš moct zapsat. Budeš muset požádat garanta předmětu o udělení výjimky v zápisové aplikaci v UIS.

Jedná se o předem stanovený počet kreditů na celé studium, za které si můžeš registrovat předměty. Výchozí počet je 216 (na navazujícím magisterském 144).

Poukázky slouží k omezení počtu předmětů, které si student může během svého studia zaregistrovat. Toto omezení má zpřesnit plánování výuky a rozvrhů pro další období.

Stav poukázek se Ti sníží pouze při registraci předmětů nebo při uznávání předmětu na základě jiné absolvované části studia nebo certifikátu.

Při zápisu nebo při registraci opakovaného předmětu se stav poukázek nemění.

Ano, ale pouze v případě trvalého zrušení předmětu, např. při malém počtu studentů v PV předmětu a na základě oznámení proděkana pro vzdělávací činnost.

Nezoufej, můžeš si podat žádost o navýšení registračních poukázek (návod jak žádost vyplnit najdeš zde).

Ano, na každé studium máš novou várku poukázek. Jakmile se zapíšeš do navazujícího programu, tak obdržíš novou várku registračních poukázek.

Ano, ale jen v případě kdy je daný předmět v konzultační formě vypsán a splňuješ podmínky pro zápis v konzultační formě.

Pokud předmět opakuješ a získal jsi tzv. “malý zápočet” a v případě vypsání předmětu v konzultační formě si ho zapiš a kdykoliv v průběhu semestru se můžeš přihlásit na vypsanou zkoušku. Konzultační forma zápisu předmětu nemá vypsané přednášky ani cvičení. Výuka probíhá jen formou konzultací po dohodě s garantem.

Pořadí v registracích u povinných předmětů je stanoveno abecedně. U předmětů, které se Ti neregistrují automaticky, tak jako povinné, se pořadí určuje podle toho, kolikátý sis předmět zapsal, proto registrace neodkládej.

Čas zápisu je určen následující funkcí:

-30*p + k + 20*e + n

p – studijní průměr za celé studium
k – počet dosud získaných kreditů
e – zvýhodnění pro studenty, kteří vyplňují alespoň ze 75 % evaluace předmětů, mají hodnotu e=1, zbytek má e=0
n – zvýhodnění navazujícího stupně studia

Při registracích to nevadí, předmět si i přesto budeš moct registrovat.

Pokud se při zápisech nevejdeš do kapacity u povinného předmětu, a měl si ho registrován, pravděpodobně se jedná o chybu v systému. Doporučujeme tedy podat žádost, která se Ti ukáže u daného předmětu v UIS → Portál studenta → Registrace, zápisy a změny po zápisech v Zápisovém archu předmětů. Žádost směřuje přímo garantovi předmětu, který nesrovnalost vyřeší. Pokud jsi však předmět registrován neměl – například jej opakuješ – pak nemáš automaticky nárok na kapacitu v předmětu, proto registrace nepodceňuj.

Důvodů k této situaci může být více. Jsou vždy vypsány červeným písmem v UIS → Portál studenta → Registrace, zápisy a změny v zápisech.

Volitelné předměty (sporty, kroužky, jazyky apod.)

Sportovní aktivity se zapisují stejně jako každý jiný předmět. Musíš si vybraný sport registrovat, a to buď v průběhu období registrace (doporučeno z důvodu kapacity) a nebo pak až v období zápisů. Sportovní aktivity jsou hodnoceny 0 kredity. Za každé své studium můžeš za sportovní aktivitu získat jedenkrát 1 kredit, pokud si spolu se sportovní aktivitou zapíšeš i předmět s názvem “Sport – kredit”. Tento předmět je zpřístupněn až v období zápisů.

V UIS → Portál veřejných informací → Katalog předmětů → Předměty dle pracoviště a tam zvol Centrum sportovních aktivit.

Kroužky jsou volitelné předměty plné diskuzí, nových informací, zájmových oblastí, ale jsou hlavně o podpoře a rozvoji vlastního myšlení a zájmů.

V UIS → Portál veřejných informací → Katalog předmětů zadej “kroužek”.

Státní zkoušky

Manuál k SZZ najdeš na Dokumentovém serveru → PEF → Dokumenty pro studenty → Manuály.

Termín spolu s komisí Ti bude přiřazen nejpozději týden před začátkem období SZZ. Najdeš ho vytištěn na nástěnce na Děkanátu PEF a nebo v UIS → Portál studenta.

Na Tvém termínu nejsi sám, jste skupina studentů, kteří máte zpravidla stejné předměty SZ a také stejnou zkušební komisi. Komise SZ zkouší podle seznamu studentů na státní zkoušce. Většinou se zkoušení zahajuje hromadně ve zkušební místnosti seznámením se s průběhem celých státnic.

Až přijdeš na řadu, tak začneš obhajobou BP/DP, která má tyto části – úvodní vystoupení studenta s prezentací, představení posudků, reakce studenta (obhajoba) a diskuse. Následně proběhne druhá část státní zkoušky – odborná rozprava. U každého předmětu Ti bude vybrán jeden z tématických celků, který je většinou nejblíže tématu Tvé BP/DP, a komise se Tě bude ptát na otázky s BP/DP spojenými. Není to ale pravidlem, proto žádný celek nevynechej.

Průměrná doba celého zkoušení je okolo 30 – 45 minut, ale nelekej se, že se někdy protáhne až na hodinu. Velmi záleží na délce Tvé obhajoby, počtu otázek od komise a jak srozumitelně a přesvědčivě odpovídaš u zkoušení.

Tvé výsledky se dozvíš po odzkoušení všech z Tvé skupiny na hromadném vyhlášení.

V UIS → Portál studenta → Přihláška k SZZ → Podrobnosti k předmětům státní zkoušky vyplývající z Tvého studijního plánu. Nebo také v UIS → Kontrola plánu a úplně dole je proklik na “Okruhy předmětů Státní bakalářské/magisterské zkoušky”.

Občerstvení pro hodnotící komisi zajišťuje fakulta, tudíž není třeba cokoliv v tomto ohledu řešit. Soustřeď se na přípravu na státní zkoušku.

Není to podmínkou, ale spíše milým gestem. Nejčastěji se dávají vína, čokolády, květiny nebo jiné drobnosti. Pokud něco takového přichystáš (nebo přichystáte jako skupina), tak předání je vhodné až při vyhlašování výsledků na konci.

Očekávaný je formální dress code.

Specializace

Před zápisem do studia (v přihlášce) nebo v průběhu studia si volíš ze specializací nabízených pro Tvůj studijní program. Seznam specializací, ze kterých si můžeš vybírat, je uveden pod Tvým studijním plánem v UIS → Portálu studenta → Kontrole plánu.

Studium specializace je ukončeno složením státní zkoušky z dané specializace.

V období určeném harmonogramem fakulty podáš žádost o přidělení specializace nebo zaměření v Kontaktním centru. Týká se však pouze studentů bakalářského studijního programu Ekonomika a management. Studenti studijních programů Otevřená informatika si zaměření nevolí – studují předměty přímo daného zaměření. Po jejich odstudování si zvolené zaměření splní – kontrolu provedeš v Kontrole plánu v Portálu studenta. Pokud žádost nepodáš bude Ti přidělena specializace, kterou zvolilo nejméně studentů.

Změna programu / specializace / zaměření

Změnit lze pouze studijní specializaci (nebo zaměření) v rámci jednoho studijního programu. Pokud chceš na jiný program, musíš projít novým přijímacím řízením. Pokud druhý studijní program bude obsahovat předměty, které jsi již odstudoval, můžeš si podat žádost o uznání předmětů (návod jak žádost vyplnit najdeš zde).

Změnu specializace lze provádět pouze v případech, že je ve specializaci, o kterou žádáš, ještě volná kapacita. Obdobně to platí pro zaměření na bakalářském studijním programu Ekonomika a management. Můžeš si podat žádost o změně specializace (návod jak žádost vyplnit najdeš zde).

Změna formy studia

Hlavní rozdíl je, že student prezenční forma studia navštěvuje povinné cvičení ve všední dny a má status studenta. Věnuje se studiu tedy “na plný úvazek”. Naopak student kombinované formy studia studuje v blocích jedenkrát za 14 dní, a to v pátek a v sobotu dle předem stanoveného rozvrhu. Kombinovaná forma tak umožňuje skloubit studium a práci.

Pokud Tvůj program / obor / specializace nabízí obě formy studia a jestli je uskutečňuje v období, do kterého jsi začal se studiem, můžeš podat žádost o změnu formy studia (návod jak žádost vyplnit najdeš zde). Je důležité tuto žádost podat nejpozději před začátkem semestru studia, od kterého chceš mít změněnou formu studia.

Předčasné ukončení studia

Vyplň prohlášení o zanechání studia (návod jak prohlášení vyplnit najdeš zde) a dodej osobně, poštou nebo datovou schránkou na studijní oddělení. Den ukončení studia je den, kdy dorazilo prohlášení na studijní oddělení. Studium není možné ukončit zpětně ke zvolenému datu. Po vyřízení Prohlášení obdržíš poštou písemné rozhodnutí o ukončení studia a spolu s ním potvrzení o době studia.

Do dne doručení prohlášení o zanechání studia na studijní oddělení.

Při předčasném ukončení studia nenávratně ztratíš status studenta a s tím i všechny výhody, které studentům do 26 let věku z tohoto statusu plynou.

Ano, můžeš. Důvody k předčasnému ukončení studia fakultou jsou např. nesplnění podmínek pro zápis do dalšího semestru, neprovedený zápis, vyčerpání termínů na závěrečnou zkoušku.

Po ukončení období zápisů Ti bude vložena do Úložiště dokumentů výzva k vyjádření se k podkladům rozhodnutí o vyloučení ze studia, na kterou budeš mít možnost 7 dní od vložení do UIS písemně reagovat.

Pokud se k výzvě nevyjádříš, nebo neuvedeš žádné okolnosti, které by mohly řízení o ukončení studia zastavit nebo změnit, vydá děkan písemné rozhodnutí o ukončení studia (dorazí Ti doporučeně poštou a také Ti bude vloženo do Úložiště dokumentů v UIS). Proti tomuto rozhodnutí se můžeš ve lhůtě 30ti dní písemně odvolat. Po nabytí právní moci rozhodnutí Ti bude studium ukončeno a tím ztratíš status studenta.

Ano, máš stále status studenta. Proto i v tomto období Ti může být vyměřen poplatek za překročení standardní doby studia zvětšené o jeden rok.

IT záležitosti

Obnovení hesla do UIS je možné přímo na přihlašovací stránce do UIS – https://is.mendelu.cz/auth

Je nutné mít nadefinovanou kontrolní otázku pro obnovení hesla, jak bylo požadovano ve videu o UIS na úvodním dnu do studia.

Pokud kontrolní otázku nemáte a heslo nelze obnovit, obratte se na systémové integrátory fakulty.

Návod k přihlášení je k dispozici na webové stránce https://tech.mendelu.cz/31786-prihlaseni-do-o365

Další návody k Office365 jsou k dispozici na https://tech.mendelu.cz/24984-sluzba-office-365

Změnu hesla pro správce praxí provádí systémový integrátor na základě požadavku – e-mailu správce portálu praxí (e-mail musí být registrován u dané osoby). Není možné generovat nové heslo pro zástupce. Heslo je nutné obnovit do 24 hodin po obnovení.

Pokud správce portálu praxí v dané firmě už nepůsobí a je nutné přidat nového správce praxí, musí nový správce poslat e-mail systémovému integrátorovi s údaji pro jeho založení. Ty jsou jméno, přijmení, pozice správce ve firmě, datum narození, firemní e-mail nového správce.

Návod je k dispozicí na zde.

Návod i podpora je k dispozici na webu https://eduroam.mendelu.cz/

Ostatní studijní záležitosti

Můžeš podat žádost o uznání předmětů z Tvého předchozího či souběžného studia na základě relevance sylabů odstudovaných předmětů, nebo jazykových certifikátů apod. (návod jak žádost vyplnit najdeš zde). Předměty lze uznat, pokud od ukončení odstudovaného předmětu neuběhlo více než 5 let. Předměty se uznávají na základě souladu studijních výstupů, takže se neboj podat žádost, pokud se třeba názvy předmětů úplně neshodují.

Kredity z uznaných předmětů se nepočítají do kreditů potřebných pro postup do dalšího semestru, počítají se pouze do celkového počtu kreditů.

Omluvit docházku do výuky lze pouze z důvodu nemoci na základě omluvenky od lékaře, případně z jiných důvodů např. reprezentace univerzity.

V případě nemoci si nechej vystavit omluvenku doktorem. Potom ji naskenuj a zašli na studijní oddělení, kde požádáš svoji studijní referentku o nahrání omluvenky do UISu. Pokud přesáhneš množství absencí povolených sylabem předmětu, hrozí Ti neukončení předmětu, proto omluvy neodkládej.

V případě dlouhodobější nemoci (či jiného důvodu, kvůli kterému se nebudeš moci zúčastnit výuky) Ti doporučujeme kontaktovat své vyučující předmětů a domluvit se na možnostech náhrady docházky do výuky, které jsi z důvodu nemoci zameškal/zameškáš. Případně kontaktuj svoji studijní referentku, která Ti nabídne možnosti, jak situaci zvládnout.

Přerušení studia je vždy na dobu určitou, standardně na jeden semestr. Je zapotřebí podat žádost o přerušení studia a splnit podmínku pro zápis do dalšího semestru (návod jak žádost vyplnit najdeš zde). Pokud si tuto podmínku nesplnil, je Tvoje žádost posuzována na základě doložených objektivních důvodů k přerušení studia.

Elektronické potrvzení o studiu lze získat v UIS → Portálu studenta → Potvrzení o studiu. Najdeš ho také kdykoliv v průběhu semestru v úložišti, pokud sis jej již v semestru vygeneroval. Tištěné potvrzení si musíš vytisknout a přinést na studijní oddělení potvrdit. Elektronické potvrzení o studiu má stejnou právní sílu jako to tištěné (= nikdo jej nemůže odmítnout), pokud jej ale vytiskneš – pak tuto právní sílu ztrácí, protože certifikát je uložen v pdf souboru.

V UIS → Portál studenta → Moje objednávky si lze zakoupit prodloužení ISIC (revalidace karty). Platba se provádí přes UIS – Portál studenta – Financování studia. A až Tě studijní referentka vyzve, tak si stačí zajít na studijní oddělení pro novou nálepku.

Stratos není věc, ale jméno našeho univerzitního systémového integrátora.

Předmět, který musí být splněn před zápisem jiného předmětu. Zjistíš ji v sylabu předmětu. (např. Matematika 1 je prerekvizitou předmětu Matematika 2).

Slouží jako zpětná vazba k předmětům, které jsi studoval. Otevírají se v průběhu zkouškového období a když vyplníš alespoň 75 % evaluací, tak získáš zvýhodnění při výpočtu času otevření Tvého zápisu do semestru o rok později. Rozhodně se oplatí je vyplnit.

Žádosti

Můžeš si požádat o náhradní termín zápisu do studia, pokud se z nějakého důvodu nemůžeš dostavit na zápis v den, který ti byl přidělen.

Žádost se podává písemně. Vyplň tuto žádost, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení (osobně nebo poštou).

Pokud jsi již student PEF nebo MENDELU, můžeš podat žádost 000_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 000_Z: Obecná žádost.

Možnost mimořádného (čtvrtého) termínu zkoušky Studijní a zkušební řád Mendelovy univerzity v Brně bohužel nepřipouští. Pokud si tedy žádost podáš, nebude jí moci být vyhověno.

Možnost opakovat část studia Studijní a zkušební řád Mendelovy univerzity v Brně nepřipouští. Pokud si tedy žádost o opakování semestru nebo ročníku podáš, nebude jí moci být vyhověno.

Můžeš požádat o přerušení studia z těchto důvodů:

  • Máš splněné podmínky pro zápis do dalšího semestru (jsi na přelomu semestrů).
  • Reprezentuješ Českou republiku ve sportu a nebo věnuješ čas přípravě na reprezentační sportovní událost. Samozřejmě musíš doložit potvrzení vydané sportovní organizací, která zastupuje tvůj sport v ČR.
  • Těhotenství, porod nebo rodičovství. Máš právo požádat o přerušení studia na celou uznanou dobu rodičovství. Více informací zde.
  • Vážný zdravotní důvod. Je potřeba doložit potvrzení od lékaře.
  • Z dalších důvodů hodných zvláštního zřetele. Je třeba řádně odůvodnit žádost o přerušení.

Studium může být přerušeno i opakovaně. Je vždy přerušeno na dobu určitou. Akorát celková doba přerušení studia nesmí být delší než polovina standardní doby studia (až 1,5 roku na bakalářském stupni a 1 rok na navazujícím stupni). Přerušení studia se ti nezapočítává do maximální doby studia.

Po dobu přerušení studia nejsi studentem! Staneš se jím po opětovném zápisu do studia, což musíš udělat nejpozději do 7 kalendářních dnů po ukončení přerušení studia. Nebo můžeš požádat o prodloužení přerušení studia. Jestli tak neučiníš, tvé studium bude bohužel ukončeno.

Pro přerušení se žádost podává písemně. Vyplň žádost 005_Z v Kontaktním centru, podej, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 005_Z: Žádost o přerušení studia.

Další žádosti týkající se přerušení studia:

Více informací zjistíš u své studijní referentky.

Přišel jsi na PEFku z jiné univerzity?

Žádost o uznání předmětů se v tomto případě podává písemně.

Vyplň žádost 009_Z v Kontaktním centru, podej, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení do 7 kalendářních dní (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Nezapomeň k písemnému podání doložit úředně potvrzené sylaby předmětů z předchozího studia a úředně potvrzený výpis ze studia.

Studoval jsi daný předmět na PEFce?

Pokud jsi úspěšně ukončil identický nebo uznatelný ekvivalentní předmět v jiném programu, jiném oboru, jiné specializaci nebo jiném stupni studia na PEFce, tak žádost 009_Z podáváš také v Kontaktním centru, ale není třeba ji vytisknout, podepsat a dodat na studijní oddělení. Elektronické podání v UIS nám postačí.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 009_Z: Žádost o uznání předmětu(ů).

Studoval jsi daný předmět na jiné fakultě MENDELU?

Pokud jsi úspěšně ukončil identický nebo uznatelný ekvivalentní předmět v rámci studia na jiné fakultě MENDELU, tak žádost 009_Z podáváš také v Kontaktním centru, ale není třeba ji vytisknout, podepsat a dodat na studijní oddělení. Elektronické podání v UIS nám postačí.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 009_Z: Žádost o uznání předmětu(ů).

Musíš ale na studijní oddělení do 7 kalendářních dní doložit úředně potvrzený výpis ze studia na jiné fakultě MENDELU.

Pokud ses ocitl v situaci, kdy nemůžeš pokračovat ve svém studiu, tak vyplň prohlášení 010_O v Kontaktním centru, podej, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení do 7 kalendářních dní (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Najdeš ho: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 010_O: Prohlášení o zanechání studia.

Dnem ukončení studia pak bude den, kdy bylo univerzitě doručeno tvé písemné prohlášení o zanechání studia.

Pokud chceš změnit formu studia, musíš si nejdřív zjistit, jestli je v období, ve kterém jsi nastoupil do studia, uskutečňováno studium v této formě. Pokud ano, je možné o změnu formy studia požádat.

Žádost se podává elektronicky. Vyplň žádost 034_Z v Kontaktním centru a podej v UIS.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 034_Z: Žádost o změnu formy studia.

Můžeš ji podat na základě některého z těchto důvodů:

  • U maturitní zkoušky jsi dosáhl u alespoň jednoho z předmětů Matematika, Fyzika nebo Informatika a výpočetní technika hodnocení stupněm „výborný“ a hlásíš se do informaticky zaměřeného bakalářského studijního programu.
  • Úspěšně jsi absolvoval kurz „Informatika naostro“ a hlásíš se do informaticky zaměřeného bakalářského studijního programu.
  • Dosáhl jsi alespoň percentilu 70 z předmětu Obecné studijní předpoklady společnosti SCIO.
  • Absolvoval jsi vyšší odbornou školu v oboru příbuzném studijnímu programu, do kterého se hlásíš.
  • Pokud jsi dosáhl jiného prokazatelného výjimečného odborného úspěchu.

Všechny důvody musely nastat před méně než třemi lety.

Uchazeč hlásící se ze střední nebo vyšší odborné školy, z jiné fakulty MENDELU nebo jiné univerzity podává žádost písemně. Vyplň tuto žádost, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Uchazeč hlásící se z PEFky podává žádost elektronicky. Vyplň žádost 140_Z v Kontaktním centru a podej v UIS.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 140_Z: Žádost o osvobození od přijímací zkoušky.

Můžeš ji podat na základě některého z těchto důvodů:

  • Zahraniční studijní pobyt, praxe nebo stáž, která trvala déle než 30 dní a kterou jsi absolvoval během předchozího studia na PEFce.
  • Osvobozen od přijímací zkoušky můžeš být i na základě tvého studijního průměru na bakalářském stupni studia absolvovaném na PEFce.
  • Pokud jsi dosáhl jiného prokazatelného výjimečného odborného úspěchu.

První dva důvody pod podmínkou, že se hlásíš do navazujícího magisterského studijního programu v českém jazyce, který navazuje na bakalářský studijní program, který studuješ nebo jsi úspěšně absolvoval před méně než třemi lety na fakultě.

Uchazeč hlásící se z jiné fakulty MENDELU nebo jiné univerzity podává žádost, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Uchazeč hlásící se z PEFky podává žádost elektronicky. Vyplň žádost 140_Z v Kontaktním centru a podej v UIS.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 140_Z: Žádost o osvobození od přijímací zkoušky.

Vždy žádost podávej až v době vyčerpání veškerých pokusů na zkoušky, resp. až si budeš na 100% jistý, že 12 kreditů nezískáš.

Podáváš elektronicky žádost 030_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 030_Z: Žádost o mimořádný zápis do druhého semestru bez získaných 12 kreditů.

Co do žádosti psát?

Do odůvodnění uveď všechny důvody nezávislé na tvém chování a rozhodování, které vedly k nastalé situaci. Buď konkrétní a přesný.

Jako přílohu nezapomeň doložit potřebné dokumenty.

Vždy žádost podávej až v době vyčerpání veškerých pokusů na zkoušky, resp. až si budeš na 100% jistý, že 40 kreditů nezískáš.

Podáváš elektronicky žádost 031_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 031_Z: Žádost o mimořádný zápis do dalšího semestru bez získaných 40 kreditů.

Co do žádosti psát?

Do odůvodnění uveď všechny důvody nezávislé na tvém chování a rozhodování, které vedly k nastalé situaci. Buď konkrétní a přesný.

Jako přílohu nezapomeň doložit potřebné dokumenty, pokud jimi můžeš své odůvodnění podpořit.

Každý předmět můžeš mít zapsaný nejvýše dvakrát. To znamená, že pokud předmět úspěšně neukončíš poprvé, tak ti nic nebrání si jej zapsat znovu. Ale, pokud se ti to ani napodruhé nepodaří, musíš požádat o zrušení zápisu předmětu, aby sis jej mohl zapsat potřetí.

Například:

Nepodařil se ti úspěšně ukončit předmět XY. Tak sis ho zapsal hned v dalším semestru, kdy jsi jej znovu neukončil. Z toho důvodu musíš požádat o zrušení zápisu předmětu. Pokud ti bude vyhověno, můžeš si předmět zapsat potřetí. Pokud ti nebude vyhověno, bude ti studium ukončeno pro nesplnění požadavků vyplývajících ze Studijního a zkušebního řádu MENDELU.

Podáváš elektronicky žádost 032_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 032_Z: Žádost o zrušení zápisu předmětu.

Co do žádosti psát?

Do odůvodnění uveď všechny důvody nezávislé na tvém chování a rozhodování, které vedly k nastalé situaci. Buď konkrétní a přesný.

Jako přílohu nezapomeň doložit potřebné dokumenty, pokud jimi můžeš své odůvodnění podpořit.

O komisionální přezkoušení můžeš požádat, pokud máš stále alespoň jeden pokus na zkoušku, a máš pocit, že hodnocení bylo vůči Tvé osobě zaujato. Stejně tak o komisionální přezkoušení může požádat tvůj vyučující.

Komisionální přezkoušení probíhá ústní formou před členy děkanem sestavené tříčlenné komise, aby bylo výsledné hodnocení co nejobjektivnější.

Podáváš elektronicky žádost 035_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 035_Z: Žádost o povolení konat komisionální formu zkoušky.

Co do žádosti psát?

Do odůvodnění popiš situaci a důvody, pro které se domníváš, že by tvé hodnocení na předmětu nemuselo být objektivní ze strany vyučujícího. Buď co nejvíce konkrétní.

Jako přílohu nezapomeň doložit potřebné dokumenty, pokud jimi můžeš své odůvodnění podpořit.

Pokud chceš změnit vedoucího závěrečné práce z jakéhokoliv objektivního důvodu, tak o to můžeš požádat.

Podáváš elektronicky žádost 072_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 072_Z: Žádost o změnu vedoucího závěrečné práce.

Co do žádosti psát?

V žádosti musíš vždy uvést ústav, na kterém bys chtěl závěrečnou práci po změně psát. Můžeš uvést i preferovaného nového vedoucího závěrečné práce. Do odůvodnění popiš situaci a důvody, pro které požaduješ změnu vedoucího závěrečné práce. Buď co nejvíce konkrétní.

Pokud chceš změnit specializaci nebo zaměření studia, můžeš tak ve výjimečných a odůvodněných případech učinit kdykoliv během studia. Ale počítej s tím, že všechny předměty z nově zvolené specializace si budeš muset úspěšně ukončit.

Můžeš si ale i požádat o dřívější přiřazení specializace, pokud sis nechal uznat větší množství předmětů po zápisu do studia.

Podáváš elektronicky žádost 073_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 073_Z: Žádost o přiřazení/změnu specializace/zaměření studia.

Co do žádosti psát?

Uveď, jakou specializaci nebo zaměření požaduješ, ale nejdříve si ověř, že je tato specializace nebo toto zaměření určené pro tvůj studijní program. Žádost není zapotřebí odůvodňovat.

Pokud ti nestačí registrační poukázky, podáváš žádost 033_Z v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 033_Z: Žádost o navýšení registračních poukázek.

Pokud si chceš nechat vytisknout závěrečnou práci fakultou, podáváš žádost 036_Z v Kontaktním centru.

V žádosti klikni na „Objednat tisk závěrečné práce“. Link tě přesměruje na příslušnou objednávku. Tuto zaplať kartou. V žádosti odškrtni kontrolu, že máš řádně v UIS odevzdanou závěrečnou práci a že jsi její tisk objednal a zaplatil. Závěrečnou práci znovu nepřikládáš k žádosti.

PEFka pro tebe zařídí tisk dvou vyvázaných celobarevných oboustranně tištěných závěrečných prací.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 036_Z: Žádost o vytištění ZP.

Pokud nesouhlasíš s rozhodnutím fakulty nebo děkana, nebo jsi zjistil procesní pochybení fakulty ve tvé věci, můžeš se proti němu nebo jeho části odvolat ve lhůtě uvedené v části „poučení“ daného rozhodnutí.

Odvolání se podává písemně. Vyplň formulář 180_O v Kontaktním centru, podej, vytiskni, podepiš a dodej na studijní oddělení (osobně, datovou schránkou nebo poštou).

Najdeš jej: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 180_O: Odvolání proti rozhodnutí děkana.

Co do odvolání psát?

V odvolání vyplň informace o rozhodnutí, proti kterému se odvoláváš. Do odůvodnění popiš situaci a objektivní důvody, na základě kterých se odvoláváš. Buď co nejvíce konkrétní.

Jako přílohu nezapomeň doložit potřebné dokumenty, které tvé odvolání podporují.

Obecná žádost

Pokud potřebuješ vyřídit jinou studijní záležitost, vždy podávej obecnou žádost v Kontaktním centru.

Najdeš ji: Osobní administrativa → Portál studenta → Kontaktní centrum → Hledám řešení → 000_Z: Obecná žádost.

Veškerá sdělení a rozhodnutí najdeš v UIS v Uložišti „dokumentů”.

V případě nejasností se obrať na studijního poradce nebo na svou studijní referentku.

Studijní poradce

Pokud potřebuješ s něčím poradit, popř. něco řešit, obrať se na studijní poradce.

Jsou to studenti, stejně jako Ty, kteří se orientují ve fakultních i univerzitních vnitřních předpisech a navíc mají i dobré kontakty, takže dokážou své sítě rozhodit po celé fakultě. Své nabyté znalosti a zkušenosti využívají právě k tomu, aby Ti pomohli, nabídli řešení v rámci případně tíživé studijní situace, a nebo odpověděli na jakékoliv dotazy ohledně studia.

Jejich obrovskou výhodou je, že cokoliv, co řeší, je anonymizováno. Výhodu to má hlavně v momentě, kdy je Tvůj problém větší a budeš si třeba chtít oficiálně stěžovat.


Jak studijní poradce zkontaktuješ?

Studijní poradci primárně využívají online komunikaci. Proto je můžeš oslovit buď přes emailovou adresu poradci@pef-test.mendelu.cz nebo přes facebookovou stránku, kterou využívají spolu se studentskými senátory PEF MENDELU.

Můžeš si s nimi domluvit schůzku nebo je odchytit na chodbě. Rádi se Ti budou věnovat za každé situace.

Další možností komunikace je schránka na dotazy, která je umístěná proti vrátnici PEFky. Primárně je určená na podněty ze strany studentů. Vybírá se jednou týdně. Vše se prošetřuje, řeší, případně dodá kompetentní osobě a zajistí se řešení.

Studijní poradce
Šimon Balga
Student programu Management obchodu a služeb.
Studijní poradce
Julie Pražáková
Studentka programu Ekonomická informatika.